o Etusivu
o Hinnasto
o Ylläpitopalvelut
o Käyttäjähallinta
o Verkkotunnushallinta
o Asiakaspalvelu
-> Ohjesivut
-> Yhteydenotto
-> Yksityisyyden suoja
o Whois-haku
o In English


Kirjaudu palveluun: Sähköpostiosoite:  Salasana:  

5. Verkkotunnuksien siirto

5.1. Onnistuuko verkkotunnuksen siirto toiselta palveluntarjoajalta teille?
5.2. Kuinka voin siirtää verkkotunnukseni teiltä toiselle palveluntarjoajalle?
5.3. Mikä on Authorization Key (Auth-ID) ja mistä se löytyy?
5.4. Miksi verkkotunnukseni siirto ei onnistunut?

5.1. Onnistuuko verkkotunnuksen siirto toiselta palveluntarjoajalta teille?

Verkkotunnuksen siirto toiselta palveluntarjoajalta meille on varsin yksinkertainen toimenpide. Siirtotoimenpide lähtee useimmiten liikkeelle verkkotunnuksen vapauttamisella edelliseltä palveluntarjoajalta. Joissakin tapauksissa vapautusta ei tarvitse edes tehdä, mutta mikäli verkkotunnus on lukittu, vapautus voidaan tehdä suoraan nykyisen palveluntarjoajanne verkkotunnushallinnan kautta. Voitte halutessanne tiedustella vapautuskäytännöstä nykyiseltä palveluntarjoajanne tarkemmin.

Kun vapautus on tehty, verkkotunnuksen siirto on mahdollista asettaa vireille hallintasivujemme kautta. Mikäli kaikki on sujunut tähän mennessä ongelmitta, verkkotunnuksenne omistajalle ja hallinnolliselle yhteyshenkilölle pitäisi saapua hetken kuluttua vahvistussähköpostit siirrosta. Verkkotunnuksenne siirtyy järjestelmäämme 2-5 arkipäivän kuluessa vastattuanne vahvistusposteihin myöntyvästi.

Siirtotoimenpiteet eivät aiheuta minkäänlaisia katkoksia itse verkkotunnuksen toimintaan, ja näin ollen mm. WWW-sivunne ja sähköpostinne toimivat normaalisti siirtotoimenpiteen aikanakin.

5.2. Kuinka voin siirtää verkkotunnukseni teiltä toiselle palveluntarjoajalle?

Kaikki järjestelmässämme olevat verkkotunnukset ovat lukittuja siten, että niitä ei ole mahdollista siirtää toisille palveluntarjoajille ilman erillistä pyyntöä. Lukintaominaisuuden perimmäinen tarkoitus on estää ei-toivotut ja virheelliset verkkotunnuksien siirtotoimenpiteet. Kun ominaisuus on kytketty päälle, ulkopuolelta tulevat siirtopyynnöt hylätään automaattisesti.

Mikäli haluatte siirtää verkkotunnuksenne toiselle rekisteröintiyritykselle, voitte poistaa lukituksen Verkkotunnushallinnan Hallitse verkkotunnuksia -ominaisuuden avulla. Lukitusasetus löytyy kunkin verkkotunnuksen "Yleistietoa verkkotunnuksesta" -osiosta.

5.3. Mikä on Authorization Key (Auth-ID) ja mistä se löytyy?

Authorization Key on valtuutusavain, jota käytetään org-, info- ja biz-päätteisten verkkotunnuksien siirroissa rekisterinpitäjältä toiselle. Mikäli haluat siirtää verkkotunnuksen toiselta rekisterinpitäjältä meille, tulee sinun selvittää kyseinen valtuutusavain edelliseltä rekisterinpitäjältä. Mikäli haluat sen sijaan siirtää verkkotunnuksen meiltä jollekin toiselle rekisterinpitäjälle, löydät Authorization Keyn hallintasivujemme kautta haluamasi verkkotunnuksen asetussivulta. Valtuutusavain on luotu helpottamaan ja ennen kaikkea nopeuttamaan verkkotunnuksien siirtoa rekisterinpitäjältä toiselle. Kun avain on annettu, siirto lähtee liikkeelle välittömästi.

5.4. Miksi verkkotunnukseni siirto ei onnistunut?

Verkkotunnuksien siirrot epäonnistuvat varmimmin silloin, kun siirtohakemus tehdään liian aikaisin tai liian myöhään. Mikäli siirrettävä verkkotunnus on tilattu nykyiseltä rekisterinpitäjältä alle 60 päivää sitten, siirtotoimenpidettä ei ole mahdollista suorittaa. Siirtotoimenpide epäonnistuu myös usein silloin, kun siirtotoimenpide tehdään niin myöhään, että verkkotunnus vanhenee kesken siirtojärjestelyn. Koska siirtotoimenpide saattaa kestää muutamasta arkipäivästä reiluun viikkoon, suosittelemme toimenpiteiden aloittamista viimeistään 14 päivää ennen verkkotunnuksen vanhenemista.

 « 4. Verkkotunnuksien hallinta 6. Verkkotunnuksien uusinta »